Nytt fokus i ridningen

 
Under dagens ridpass gick följande mantra genom mitt huvud; "mjuk i armbågarna, följsam i kroppen, andas, stäng händerna, håll kvar i tyglarna, var aktiv, hitta känslan". Ett vinnande koncept. Innan man kan förankra nya saker i sin ridning och få de att komma naturligt gäller det att påminna sig själv ständigt. För mig är det viktigt att hela tiden påminna mig själv om vad jag håller på med och varför. Att vara involverad i ridningen. Gårdagens träning blev en väckarklocka för mig och en tänkare som jag är har jag gått igenom träningen i mitt huvud, analyserat och funderat. Tänkt ut nya mål och funderat på vad jag gör och varför. Ridning är en fantastisk sport på det sättet att du alltid kan lära dig mer och utvecklas. 
 
Idag hade jag en tydlig plan med vårt ridpass. Jag hittade en röd tråd och följde den hela vägen. Resultatet blev därefter. Vi hittade en helt annan nivå från början till slutet av passet och känslan förbättrades hela tiden. Viss träningsvärk kunde jag känna av hos oss båda, men vi kunde rida oss igenom den. Efter ridpasset har jag analyserat vad som gick bra och vad jag kan förbättra tills imorgon. Jag längtar redan nu efter att åka till min fantastiska häst imorgon. Min bästa kompis. 

Dagens hoppträning

 
Idag bar det äntligen iväg på hoppträning! Ett år sedan var det sedan vi sist var iväg insåg jag när jag och mamma satt och pratade om det på vägen dit. Träningen var riktigt nyttig för oss idag. Vi körde mycket markarbete vilket är den biten där vi behöver mest hjälp. Jag fick en hel del goda verktyg till hur jag ska rida. Inte minst för min sits som har stor inverkan på hur ridbar Sixten går att få. Jag är ganska stel i min överkropp och spänner mig i armarna. Det överför jag i min tur till Sixten som blir låst han med. När jag istället slappnade av och blev mer följsam och medveten om vad jag faktiskt gör med min kropp lossnade Sixten i hela hans kropp och började arbeta riktigt fint. Det hela låter ganska enkelt och det blir så självklart när man inser vad man gör och hur ens eget rörelsemönster påverkar hästens. För mig blev det en nyttig aha-upplevelse.
 
Vi jobbade med att få Sixten att balansera upp sig själv så att jag slipper att försöka bära runt honom. Han måste kunna hålla balansen själv och jag måste kunna ge honom bättre förutsättningar att göra det. Vi fick bland annat hemläxa på en övning där vi skuttar på volt som jag kommer att visa en annan dag. Avslutningsvis hoppade vi några banor. Min största svårighet var att hålla galoppen aktiv och att få ett flyt i svängarna. Stundtals kändes det riktigt bra. Och det där svåra vänstervarvet blev istället vårt bästa varv idag. Sammanfattningsvis var det en riktigt rolig och bra träning och jag kommer garanterat inte att vänta ett år tills nästa träning! 

Behandling av Sixten igen

 
För en vecka sedan var det dags för återbesök för Sixten hos equiterapeuten. Han fick akupunktur även denna gången och blev tillrättad i bäckenet. Med behandlingen förde sedan två dagars vila där han fick gå i hagen och känna in kroppen. Han var lite sned denna gången också men var bättre i nacken. När jag sedan har ridit har jag märkt stor skillnad. Även om jag vet att dagsformen har mycket med min egen kropp att göra så blev det lättare för oss båda när en av oss var rak i kroppen. Den tydligaste skillnaden är att Sixten har varit mycket nöjdare under de senaste ridpassen. Innan återbesöket protesterade han när jag försökte ställa till vänster och rakrikta honom. Inte på ett sådant sätt som han kan göra när det blir jobbigt utan på ett mer frustrerat sätt att tala om för mig att han inte fick ihop kroppen. Resten hänger nu på mig och det kommer bli avgörande för den fortsatta träningen hur väl jag sköter min egen rehabilitering.